Terveysturismi – mitä potilaan on hyvä tietää?
Viimeaikainen uutisointi suomalaisen kuolemasta kauneusleikkaukseen Turkissa on nostanut terveysturismin valtakunnalliseen valokeilaan. Kyseessä ei kuitenkaan ole lainkaan uusi ilmiö, vaan erilaisten terveys-ja kauneuspalvelujen käyttö matkoilla on ollut yleistä niin kauan kuin ihminen on matkustanut. Globalisaatio on kiihtynyt helpon matkustamisen vuoksi, mutta varsinkin internet markkinointikanavana ja tekoäly ovat edelleen tasoittaneet kilpailun esteitä. Ilmiötä ruokkivat asiakkaiden ja palveluntuottajien tuloerot eri maiden välillä. Viimeistään nyt voidaan sanoa, että ilmiö on tullut jäädäkseen, koskettaa koko yhteiskuntaa ja vaatii sekä päättäjiltämme, että potilailta ongelmakohtien tiedostamista.
Matkusteluun ja terveyspalveluihin on liittynyt kahdenlaista suuntausta, joissa molemmissa on ratkaistavia ongelmia. Sellainen, jossa kehittyvän maan palveluntuottaja käy kehittyneessä maassa antamassa palveluja, on kuitenkin lainsäädännöllisesti ja potilasturvallisuuden kannalta helpompi hallita kuin sellainen, jossa kehittyneen maan asiakas matkustaa saamaan palvelua kehittyvässä maassa.
Kirurgi, joka ulkomailta käsin käy Suomessa leikkamassa vuokratussa tilassa ja poistuu paikalta kun tulee kyse luvista, veroista tai komplikaatioista, ei yleensä pysty harjoittamaan pitkäaikaista toimintaa. Sen sijaan potilas, joka matkustaa saamaan hoitoa, on täysin kohdemaan lainsäädännön armoilla.
Jokainen potilas ratkaisee omista lähtökohdistaan, mihin palveluihin hakeutuu. Silloin kun harkitsee hoitoa ulkomailla, on tärkeää selvittää omaan turvallisuuteen ja talouteen liittyvät asiat jo etukäteen. On hyvä tiedostaa, että sosiaalisen median toimiessa markkinointikanavana kaikki sieltä löytyvä tieto ja asiakaskokemukset tai kuvat eivät ole todenmukaisia ja luotettavia.
Ennen kuin on tehnyt mitään taloudellista sitoumusta toimenpiteestä, on tärkeää tavata ja tehdä suunnitelma juuri sen henkilön kanssa, joka tekee leikkaussuunnitelman ja ottaa vastuun toimenpiteen suorittamisesta, eli leikkaava plastiikkakirurgi. Jo suunnittelukäynnillä on hyvä varmistaa, mikä on operatöörin ja muun leikkaustiimin koulutus. Jos klinikalla ei ole virallista akkreditaatiota, tulisi klinikan yleinen hygieniataso ja varustetaso selvittää ja myös esimerkiksi, miten hoidetaan vakava hätätilanne leikkauksen aikana, ja minne potilas on mahdollista lähettää tarvittaessa tehohoitoon.
On tärkeää, että juuri kirurgi kertoo riskeistä ja mahdollisista vaihtoehtoisista toimenpiteistä. Informaation tulee olla sekä suullinen että kirjallinen. Ns. tietoinen suostumus –käytäntö kuuluu hyvään hoitoon. Asiointikieli on ihanteellisesti molempien osapuolten äidinkieli, mutta ulkomaillakin kommunikaation tulisi toimia vähintään molempien sujuvasti puhumalla ja ymmärtämällä kielellä. Tulkin käyttö lisää väärinymmärryksen riskiä. Kirjallinen informaatio on nykyisin helppo saada eri kieliversioilla.
Kannattaa myös varmistaa oleellisia käytännön asioita, kuten annetaanko leikkauksesta kirjallinen leikkauskertomus/hoitoselvitys kotiutuessa ja onko sovittua jälkitarkastusta. Kun klinikka on kaukana, on syytä myös varmistaa, miten hoidetaan leikkauksen jälkeinen haavaongelma ja miten toimitaan, jos tulos on epätyydyttävä.
Koska potilasvahinkovakuutus on voimassa ainoastaan Suomessa, on erillinen oma vakuutus käytännössä välttämätön. Kannattaakin selvittää, kattaako vakuutus kirurgian lisäksi matkat ja majoituksen, ja kattaako se mahdollisen jatkohoidon tai korjausleikkauksen kotimaassa.
Suomessa hoidettaessa näitä asioita ei tarvitse erikseen miettiä, turvallisuutta ja asianmukaista hoitoa valvovat lisäksi AVI:t ja Valvira. Me Siluetissa olemme erityisen ylpeitä siitä, että sairaalamme on yhtenä harvoista eurooppalaisista sairaaloista hyväksytty mukaan yhdysvaltalaiseen erittäin vaativaan turvallisuusstandardiin QUAD A jo vuodesta 2006 lähtien.
Lisätietoa akkreditointiin liittyen voit lukea QUAD A standardeista. Potilasturvallisuudesta esteettisessä plastiikkakirurgiassa antaa lisätietoa vuonna 2015 hyväksytty eurooppalainen palvelustandardi CEN 403. Plastiikkakirurgin pätevyys kannattaa aina varmistaa Euroopassa TÄSTÄ ja muualla maailmassa TÄSTÄ .
Plastiikkakirurgian keinoin voidaan tuottaa ihmisille merkittävää apua, iloa ja elämänlaatua. Meille kirurgeille alamme hyvä maine ja asiakkaiden turvallisuus on ensisijaisen tärkeää.
Timo Pakkanen
LT, Plastiikkakirurgian erikoislääkäri
Tiia Pihlamaa
LT, Plastiikkakirurgian erikoislääkäri
Sairaala Siluetti Oy
Helsinki