Potilasturvallisuus, hoidon laatu ja akkreditointi
Mitä potilasturvallisuus on?
Kun leikkauksessa kaikki menee hyvin, ei välttämättä kysy itseltään, kävikö tässä vain hyvä tuuri, vai oliko sittenkin sattuman osuus jotenkin minimoitu. Potilasturvallisuudella tarkoitetaan sitä, että voidaan taata potilaalle turvallinen hoito kaikissa olosuhteissa. Turvallisuuteen vaikuttavia perusedellytyksiä ovat muun muassa asianmukaiset toimitilat ja laitteet, koulutettu henkilökunta ja työtavoissa noudatetettava steriliteetti. Lisäksi jokaiseen yksittäiseen potilaaseen liittyvät sekä potilaskohtaiset että toimenpidekohtaiset asiat, joiden huolellisella suunnittelulla ja ennakoinnilla voidaan minimoida potilaalle koituvat riskit hoidon aikana. Turvallisuuteen liittyy myös, että on toimintasuunnitelmin ja harjoituksin etukäteen varauduttu mahdollisiin harvinaisiinkin hätätilanteisiin.
Mitä eroa on hoidon laadulla ja potilasturvallisuudella – vai ovatko ne sama asia?
Potilasturvallisuus on hoidon laadun tärkein mittari. Hoidon laatu sisältää turvallisuuden lisäksi muitakin ulottuvuuksia, kuten potilaan oman kokemuksen hoidosta kuten empatian, huomioinnin ja kiireettömyyden tunnun, tai vaikkapa potilasruoan estetiikan, joten hoidon laatu on käsitteenä turvallisuutta hieman laajempi.
Mikä merkitys akkreditoinnilla on potilasturvallisuuteen?
Hoidon standardit määrittävät minimivaatimukset hoidon turvallisuuteen. Akkreditointi tarkoittaa sitä, että yritys on vapaaehtoisesti sitoutunut hoidon standardeihin ja täyttää standardin määrittämät kriteerit. Akkreditointi on tapa mitata ja konkretisoida laatua ja potilasturvallisuutta. Suomessa akkreditointi on vapaaehtoista, mutta monissa maissa klinikan akkreditointi on pakollinen toimiluvan ylläpidon edellytys.
Onko potilasturvallisuuden taso vakio vai voiko se vaihdella?
Potilasturvallisuuden tason ylläpitäminen ja parantaminen vaativat jatkuvaa työtä. Ohjeistusta päivitetään ja henkilöstöä koulutetaan, jotta hoitopolut saadaan sujuviksi ja yhdenmukaisiksi. Näin vältetään unohduksia, virheitä ja viiveitä. Myös yksilöllisen osaamisen tasosta huolehditaan, jotta osaaminen säilyy vaikka henkilöstön kokoonpanossa tapahtuu muutoksia.
Voiko hoidon laatua ja potilasturvallisuutta mitata?
Potilasturvallisuuden kehittämistä voidaan seurata ja arvioida dokumenttien säännöllisen satunnaisotannan avulla sekä seuraamalla poikkeamien määriä ja syitä, esimerkiksi haavatulehdusten määriä ja taudinaiheuttajia. Lisäksi mitataan muita poikkeamia, kuten toiminnan viiveitä, läheltä piti-tilanteita, lääkkeiden haittavaikutuksia, annosteluvirheitä, lääkkeiden säilytyslämpötiloja, leikkaussalien lämpötiloja. Asiakaspalautteen seuranta antaa tärkeää tietoa hoidon laadun kehittämisen kannalta.
Onko potilasturvallisuudesta huolehtiminen kallista?
Potilasturvallisuuden parantaminen aiheuttaa yritykselle välittömiä kuluja paitsi itse akkreditointiprosessin osalta, myös akreditoinnin velvotteiden ylläpidon vuoksi. Kaikkien lääkinnällisten laitteiden tulee olla säännöllisen, ennakoidun huollon piirissä ja harvinaisten tilanteiden varalta pidetään yllä lääkkeiden varmuusvarastoa, jonka ylläpito on merkittävä kuluerä. Henkilöstön säännöllisten harjoitusten järjestäminen hätätilannetaitojen ylläpitämiseksi on myös yritykselle taloudellinen rasite. Investoiminen laatuun ja potilasturvallisuuteen on kuitenkin yritykselle paitsi arvovalinta, myös pitkällä aikavälillä taloudellisesti kannattava asia, sillä se auttaa paitsi henkilöstön motivoinnissa työn mielekkyyteen, asioiden oppimiseen sekä työssä viihtymiseen, mutta ennen kaikkea potilaan kokemukseen erityisesti silloin kun on voitu välttää turha ongelma tai hoitaa yllättävä tilanne asianmukaisesti.
Miten voin potilaana voi luottaa siihen, että turvallisuus on taattu kaikissa olosuhteissa?
Akkreditoinnin voimassaolo kertoo hoitavan klinikan turvallisuudeen liittyvien prosessien olemassaolosta ja sitoutumisesta liittyen niiden noudattamiseen koskien potilaan etukäteisinformointia, leikkauskelpoisuuden selvittämistä, leikkaushoitoa, anestesiaa, leikkaussalin välineistöä ja prosesseja, heräämöhoitoa ja seurantaa kotiutuksen jälkeen. Näistä asioista jokaisen potilaan tulisi varmistua ennen leikkaukseen hakeutumista.
Sairaala Siluetilla on ollut amerikkalainen QUAD A -akkreditointi ainoana pohjoismaisena klinikkana vuodesta 2006 lähtien.